Leo van Doeselaar Organist bij de Nederlandse Bachvereniging
Een echt orgel, zoals nu ook in Tivoli- Vredenburg, vormt een wezenlijker onderdeel van de samenklank met instrumenten en vocalisten dan een klein begeleidingsinstrument, maar overstemt die in het geheel niet. Een groot orgel kan juist mooi zacht klinken, maar altijd voller en romiger en klankbepalender dan zijn heel kleine neefje: het kistorgel.
Inleiding
Programma

J.S. Bach Sinfonia uit Am Abend aber desselbigen Sabbats
Vivaldi Concerto voor orgel, viool en strijkorkest, RV 541
Händel Recitatief en aria Se pieta uit Giulio Cesare Sonate
Händel aria s Un leggiadro giovinetto en Lascia la spina uit Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
Händel Concert op. 7/4, voor orgel, en orkest
Händel/Hiller If God be for us uit Messiah 
Mozart Ruhe Sanft, mein holdes Leben, uit Zaide
C. Ph. E. Bach Concerto in G, voor orgel en orkest

Uitvoerenden

Nederlandse Bachvereniging
Jos van Veldhoven dirigent
Leo van Doeselaar orgel
Shunske Sato viool
Maria Keohane sopraan

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Nederlandse Bachvereniging - Bach, Vivaldi, Handel

Het nieuwe orgel

Geweest

Ruim baan voor de koning van de instrumenten: het orgel. Met een feestelijk drieluik krijgt het nieuwe orgel zijn AVROTROS-vuurdoop. Vivaldi sluit een hechte vriendschap tussen orgel, orkest en een soloviolist, bezegeld met sierlijke melodieën en vurige ritmes. Händel etaleert zijn afwisselend gracieuze en opzwepende componeerstijl en Carl Philipp Emanuel Bach schildert een contrastrijk verhaal volgens de kunst van Sturm (orgel) und Drang (orkest).

Lees hier de toelichting bij dit bijzondere concert, geschreven door Frits de Haan.

Voorafgaand aan het concert is er om 19.30 uur een inleiding door Jos van Veldhoven. De dirigent vertelt over de verwezenlijking van zijn droom: het nieuwe orgel in de Grote Zaal, met medewerking van Jaap Jan Steensma, orgel.

Een vollere, romige klank
Solist Leo van Doeselaar zou je met een beetje fantasie Organist des Vaderlands kunnen noemen. Als organist bij de Nederlandse Bachvereniging en als titularis van het orgel in het Amsterdamse Concertgebouw is hij thuis in elke stroming en op elke orgelbank. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het orgel en licht het bijzondere karakter van het orgel in de Grote Zaal toe: 'Als solo-instrument is het orgel bij uitstek geschikt voor Sinfonia's en aria's uit Bach-cantates, met een concerterende rol voor het orgel. Vooral in Sinfonia's biedt het orgel prachtig tegenspel aan de vaak uitgebreide orkestbezetting, soms met trompetten. En het klinkt natuurlijk ook goed in beroemde en minder bekende orgelconcerten uit de Barok en Klassieke periode, denk aan Händel, Stanley, Arne, Brixi, Carl Philipp Emanuel en Johann Christian Bach, Sammartini, Corrette, Joseph en Michael Haydn en niet te vergeten de kerksonates van Mozart. Het TivoliVredenburg-orgel is gemaakt voor de samenklank met instrumenten en vocalisten, maar overstemt die in het geheel niet. Een groot orgel kan juist mooi zacht klinken, maar altijd voller, romiger en klankbepalender dan zijn heel kleine neefje: het kistorgel. Vandaag gaan er direct enkele mooie wensen in vervulling: een orgel-vioolconcert van Vivaldi, een van mijn lievelingsorgelconcerten van Händel, in d kleine terts, met dat unieke begin met twee fagotten en twee celli en het monumentale Orgelconcert in G van Carl Philipp Emanuel Bach.'