Richard Strauss 'Analyseert' de dubbele bodems van Till Eulenspiegel
Ben je gek, ik wil het publiek er alleen maar een hartstikke leuke avond mee geven.
Inleiding
Programma

Strauss Don Juan
Mendelssohn Vioolconcert
Connesson Les cités de Lovecraft (wereldpremière)
Strauss Till Eulenspiegels lustige Streiche

Uitvoerenden

Nederlands Philharmonisch Orkest
Marc Albrecht 
dirigent
Josef Špaček viool

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Nederlands Philharmonisch Orkest, Strauss en Mendelssohn

Liefde en schelmenstreken

Geweest

Voorafgaand aan het concert is er een inleiding door Kees Wisse.

Een kroegbeeld van Jan Steen, maar dan in muziek
Don Juan en Till Eulenspiegel, gebaseerd op de avonturen van een hartendief en een middeleeuwse schelm, behoren tot de vrolijkste en opgeruimdste muziek die voor een symfonieorkest op volle sterkte zijn geschreven, denk aan een kroegbeeld van Jan Steen maar dan in muziek. Geleerde muziekwetenschappers vroegen Strauss ooit naar de diepere betekenis van deze werken. Zaten er dubbele bodems in? Het typische Strauss-antwoord: 'Ben je gek, ik wil het publiek er alleen maar een hartstikke leuke avond mee geven.'

Laureaat Koningin Elisabethwedstrijd
Violist in Mendelssohns geliefde Vioolconcert is de Tsjechische violist Josef Špaček, geworteld in de rijke Tsjechische viooltraditie en in 2012 laureaat bij de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel. De namen van dirigenten en orkesten waarmee hij samenwerkt, zeggen alles over zijn klasse en uitstraling: het Tsjechisch Filharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergjev, het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Jiri Belohlavek en het Konzerthausorchester Berlin o.l.v. Thomas Sanderling. Uit een recensie in de Philadelphia Inquirer: 'Špačeks high-charisma playing was fueled by priceless musical comprehension.'

Lees hier de toelichting bij het concert, geschreven door Michiel Cleij.