Igor Stravinsky Over psalm 150 uit zijn Psalmensymfonie
Het allegro in psalm 150 is geïnspireerd op een beeld van Elia’s tweespan dat de hemel beklimt. Nooit eerder had ik iets zo letterlijks geschreven als de triolen voor hoorns en piano die de paarden en de wagen moeten verbeelden.
Programma

Escher Ciel, air et vents
Boulanger Soir sur la plaine
Poulenc Sept chansons
De Leeuw Regarde en Silence uit ‘5 Hymnes’
Stravinsky Psalmensymfonie (transcriptie voor piano 4-handig van Sjostakovitsj)

Uitvoerenden

Nederlands Kamerkoor
Peter Dijkstra dirigent
Ralph van Raat piano
Bobby Mitchell piano

Locatie
Hertz

Nederlands Kamerkoor, Ralph van Raat en Bobby Mitchell

Stravinsky Psalmensymfonie

Geweest

Poulencs antwoord op Duitse en Russische ernst
Een van de redenen waarom Francis Poulenc zo’n gedreven en geïnspireerde componist van vocale werken was, was dat hij tegenwicht wilde geven aan Duitse en Russische koorwerken. ‘In Franse muziek tref je ernst en smart, net zoals in Duitse of Russische muziek. Maar de Fransen hebben een beter gevoel voor proporties. Wij begrijpen dat somberheid en vrolijkheid elkaar niet uitsluiten. Onze componisten schrijven ook diepzinnige muziek, maar deze wordt gekruid met die lichtheid van geest, zonder welke het leven ondraaglijk zou zijn.’ Mogelijk was Poulenc daarbij even voorbijgegaan aan Stravinsky’s Psalmensymfonie; beeldende, religieuze muziek die allesbehalve zwaar op de maag ligt.

Lees hier de toelichting bij de concert.

Thea Derks schreef voor Cultuurpers een intrigererend artikel over dit concert, een voorbeschouwing onder de titel Psalmensymfonie Igor Stravinsky, weg met romantisch sentiment. Lies hier haar artikel.