Constanze Mozart
Wolfgang was ervan overtuigd dat hij het Requiem schreef voor zijn eigen begrafenis. Hij was niet van dit idee af te brengen en werkte met het alomtegenwoordige gevoel van zijn naderende dood en schiep zijn eigen transfiguratie.
Inleiding
Programma

Schubert Symfonie nr. 4
Mozart Requiem

Uitvoerenden

Residentie Orkest
Laurens Collegium 

Jan Willem de Vriend dirigent
Renate Arends sopraan
Maria Fiselier alt
Marcel Reijans tenor
André Morsch bas

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Mozart – Requiem

Residentie Orkest & Laurens Collegium

Geweest

De bijnaam ‘Tragische’ van Schuberts Vierde Symfonie is bedrieglijk, daarvoor eindigt het stuk veel te onbekommerd, nota bene in C groot. Dat kan niet worden gezegd van Mozarts Requiem, waarvan de reputatie mythische proporties aannam vanwege alle raadselen waarmee het werk is omgeven. Feit is dat in deze ontroerende (onvoltooide, en door Mozarts leerling Franz Xaver Süssmayr voltooide) dodenmis, die beduidend minder opera-achtig en frivool is dan Mozarts vroegere religieuze werken, duidelijk de geesten rondwaren van de grote Barok-componisten Bach en Händel.

Lees hier de toelichting bij dit concert, inclusief de Nederlandse vertaling van de Requiemteksten, geschreven door Clemens Romijn.

Voorafgaand aan het concert is er om 14.15 uur een inleiding door Philip Ruitenberg.