Programma

Aanvang 15:00
Zaal open 14:00

Semi-scenische opera pastiche met aria’s uit Mozarts Zauberflöte en Der Schauspieldirektor

Uitvoerenden

Orkest van de Achttiende Eeuw
Cappella Amsterdam
Kenneth Montgomery dirigent
Alexander Oliver regisseur
Don Duyns tekst
Robert Holl bas
Henk Neven bariton
Ilker Arcayürek tenor
Jeroen de Vaal tenor
Ilse Eerens, Anne Sophie Petit, Roberta Alexander sopraan

Locatie
Grote Zaal

Mozart in Tempore Coronae

Orkest van de Achttiende Eeuw

Geweest

Coronatoegangsbewijs en ID
Om dit programma te bezoeken heb je behalve een ticket ook een coronatoegangsbewijs nodig, in de vorm van een QR-code. Ook vragen we naar je legitimatiebewijs. Informatie hierover vind je op deze pagina. 

Dankzij het Orkest van de Achttiende Eeuw verandert de Grote Zaal opnieuw in een podium voor enkele Weense opera’s van Mozart. Orkest en solisten vervolgen hun reeks van succesvolle voorstellingen van Mozart-opera’s met (delen uit) Der Schauspieldirektor en Die Zauberflöte, waarvan Mozart zelf de première dirigeerde in september 1791, enkele maanden voor zijn dood. Saillant detail bij Der Schauspieldirektor: Mozart schreef diverse aria’s en duetten speciaal voor Aloysia Weber, de twee jaar oudere zus van zijn vrouw Constanze. Hij was eerder verliefd op haar dan op Constanze en die verliefdheid is nooit helemaal overgegaan. Het verhaal van Die Zauberflöte is onnavolgbaar en nauwelijks samen te vatten. Het decor: het mythologische Egypte. De hoofdrolspelers: een prins, een vogelvanger, de Koningin van de Nacht, priesters, slaven en loslopende jongens en meisjes. Zo onnavolgbaar het verhaal is, zo pakkend en betoverend is de muziek. Op het podium belooft het intussen een dolle boel te worden, met jaloerse concurrenten en Roberta Alexander, die in haar rol van impresario of 'Schauspieldirektorin' de fine fleur van de Nederlandse operawereld mag beoordelen.

Lees hier de toelichting en de synopsis bij dit bijzondere concert annex Singspiel, geschreven door Kees Arntzen.