donderdag 10 juni 2021

Merel Vercammen & Maya Fridman

Silent City

Uitverkocht
uitvoerenden

Merel Vercammen viool
Maya Fridman cello

programma

Aanvangstijden: 19:00 en 21:00 uur
Vasks Castillo Interior
Bach selectie uit Tweestemmige Inventies
improvisaties
Maxim Shalygin ANGEL (wereldpremière)
Maya Fridman nieuw werk (voor elektrische cello, zang, en vijfsnarige elektrische viool)

locatie
donderdag 10 juni 2021

Merel Vercammen & Maya Fridman

Silent City

Uitverkocht

Vanwege de uitbraak van het coronavirus is dit concert (meerdere keren) verplaatst. Het concert staat nu gepland op donderdag 10 juni 2021. In eerste instantie stond het gepland op dinsdag 15 december 2020 en werd het eerder verplaatst naar donderdag 25 februari 2021. Tickets blijven geldig voor de nieuwe datum. Er is een e-mail met meer informatie gestuurd naar de ticketkopers. Je begrijpt vast dat deze situatie een grote impact heeft op onze organisatie. We vragen ticketkopers daarom hun mail goed in de gaten te houden, en op onze website te kijken voor meer informatie. Actuele informatie over afgelastingen en verplaatsingen door corona vind je hier.

Ineens was het stil. Door de coronapandemie ging in de eerste maanden van 2020 het ene na het andere land op slot. Over de hele wereld zaten mensen opgesloten in hun huizen en kregen mensen te maken met verlies. Concerten konden niet doorgaan. Net zoals de meeste musici keken Merel Vercammen en Maya Fridman plotseling tegen lege agendapagina’s aan.

Uit die gedwongen stilte moest iets goeds ontstaan. Vercammen en Fridman kregen in mei 2020 de sleutel van de Nicolaikerk in Utrecht en konden voor het eerst sinds twee maanden weer samenspelen. Hun doel was om een programma op te nemen dat zou aansluiten op ons gevoel bij deze tijd van, enerzijds, onzekerheid, en, anderzijds, bezinning. Er leek geen passender stuk dan Castillo interior (2013) van de Letse componist Pēteris Vasks (1946). Het is een werk met een meditatief karakter. Een programmastuk is het niet: Vasks bedacht de titel na voltooiing, toen hij zich teruggetrokken had in een afgelegen gebied om te mediteren. De titel verwijst naar het boek De innerlijke burcht (Moradas del Castillo Interior) uit 1577, het magnum opus van de mystica Theresia van Ávila.

Als er iets zou zijn dat nog beter zou aansluiten op het moment, moest het in het moment ontstaan. Op het resultaat van die middag in de Nicolaikerk, de digitale Live EP "Silent City", staan twee improvisaties. Of anderhalf: als vertrekpunt voor de tweede improvisatie, namen ze Bachs Inventie in e-klein (BWV 778). Ook in TivoliVredenburg laten Vercammen en Fridman muziek ontstaan door improvisatie, als reflectie op weer een nieuw en uniek moment in de tijd. Ze besluiten hun programma met werken van Fridman die in 2020 zijn ontstaan, met vuurwerk op elektrische viool en cello.