donderdag 10 juni 2021

Merel Vercammen & Maya Fridman

Silent City

geweest
uitvoerenden

Merel Vercammen viool
Maya Fridman cello

programma

Aanvangstijden: 18.30 en 21.00 uur

Vasks Castillo Interior
Bach selectie uit Tweestemmige Inventies
improvisaties
Maxim Shalygin ANGEL (wereldpremière)
Maya Fridman nieuw werk (voor elektrische cello, zang, en vijfsnarige elektrische viool)

locatie
donderdag 10 juni 2021

Merel Vercammen & Maya Fridman

Silent City

geweest

Dit concert kan doorgaan met beperkte capaciteit en op anderhalve meter afstand. Op deze pagina vind je kort voor het concert up-to-date informatie over de op dat moment geldende coronamaatregelen.  

Het concert vindt om 18.30 en om 21.00 uur plaats. 

Ineens was het stil. Door de coronapandemie ging in de eerste maanden van 2020 het ene na het andere land op slot. Over de hele wereld zaten mensen opgesloten in hun huizen en kregen mensen te maken met verlies. Concerten konden niet doorgaan. Net zoals de meeste musici keken Merel Vercammen en Maya Fridman plotseling tegen lege agendapagina’s aan.

Uit die gedwongen stilte moest iets goeds ontstaan. Vercammen en Fridman kregen in mei 2020 de sleutel van de Nicolaikerk in Utrecht en konden voor het eerst sinds twee maanden weer samenspelen. Hun doel was om een programma op te nemen dat zou aansluiten op ons gevoel bij deze tijd van, enerzijds, onzekerheid, en, anderzijds, bezinning. Er leek geen passender stuk dan Castillo interior (2013) van de Letse componist Pēteris Vasks (1946). Het is een werk met een meditatief karakter. Een programmastuk is het niet: Vasks bedacht de titel na voltooiing, toen hij zich teruggetrokken had in een afgelegen gebied om te mediteren. De titel verwijst naar het boek De innerlijke burcht (Moradas del Castillo Interior) uit 1577, het magnum opus van de mystica Theresia van Ávila.

Als er iets zou zijn dat nog beter zou aansluiten op het moment, moest het in het moment ontstaan. Op het resultaat van die middag in de Nicolaikerk, de digitale Live EP "Silent City", staan twee improvisaties. Of anderhalf: als vertrekpunt voor de tweede improvisatie, namen ze Bachs Inventie in e-klein (BWV 778). Ook in TivoliVredenburg laten Vercammen en Fridman muziek ontstaan door improvisatie, als reflectie op weer een nieuw en uniek moment in de tijd. Ze besluiten hun programma met werken van Fridman die in 2020 zijn ontstaan, met vuurwerk op elektrische viool en cello.


Veilig en ontspannen naar TivoliVredenburg

Geen corona-gerelateerde klachten? We ontvangen je graag! Bij al onze evenementen volgen we natuurlijk de actuele richtlijnen, en ons eigen protocol. Bij binnenkomst (met een geldig ticket) zullen wij vragen naar jouw gezondheid en die van je huisgenoten. Je kunt deze gezondheidscheck op de dag van je bezoek ook alvast online doen en bij binnenkomst je groene scherm tonen. Bereid je bezoek goed voor en lees hier wat je kunt verwachten.