- Zaal open
- Aanvang
- Verwacht einde
- Programma
Johann Sebastian Bach Matthäus-Passion
- Uitvoerenden
Orkest van de Achttiende Eeuw
Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss
Nieuw Amsterdams Kinderkoor o.l.v. Anaïs de la Morandais
Thomas Walker tenor (evangelist)
Henk Neven bas (Christus)
Kieran Carrel tenor
Peter Harvey bas
Berit Norbakken sopraan
Olivia Vermeulen alt- Locatie
- Grote Zaal
-
Podcast Klassieke Klets: Passie voor Bassie
Geen plek ter wereld waar de Matthäus-Passion van Bach zo vaak wordt uitgevoerd als in Nederland. Joris en Guido van Klassieke Klets zoomen in op die cultus, maar natuurlijk ook op de muziek. Over afhaken bij de aria ‘Blute nur’, of in slaap vallen bij de spreekzang van de Evangelist. Gelukkig is daar de jonge Franse dirigent Raphaël Pichon, met zijn overrompelende passie voor Bassie. Primeur: hoe klinkt de nieuwe Matthäus volgens de heilige Raphaël?
Of luister via Spotify: https://open.spotify.com/episode/09F3QkOl5AFobTmbt3CngH?si=d6989dd4ed2c4dad
Matthäus-Passion - Orkest van de 18e eeuw & Cappella Amsterdam
Gouden combinatie koor en orkest
GeweestEen uitvoering van de Matthäus-Passion door het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam is een traditie op zich. Koor en orkest zijn feilloos op elkaar ingespeeld, wat ruimte geeft voor aandacht voor de kleinste details. Toch is elke beschouwing over bezetting of benadering bijzaak vergeleken met de zeggingskracht van Bachs meesterwerk over het lijden en sterven van Jezus. Het aangrijpende openings- en slotkoor, Erbarme dich, Aus Liebe will mein Heiland, Komm süβes Kreuz of Mache dich mein Herze rein, het zijn maar enkele van de vele koren en aria’s waardoor je elk jaar weer uitkijkt naar de Matthäus. Na een onderbreking van twee jaar meer dan ooit.
Lees hier de toelichting bij het concert, geschreven door Emanuel Overbeeke.