Ontdek het programma

Alle lunchconcerten
Zaal open
Aanvang
Verwacht einde
Programma

Wenjing Drama
Tosato Hibakujumoku
Turnage New England Etudes  – Nederlandse première

Uitvoerenden

Slagwerkensemble van het Conservatorium van Amsterdam

Locatie
Grote Zaal

Lunchconcert Klassiek

Gratis | Slagwerkensemble van het Conservatorium van Amsterdam

Geweest

De Lunchconcerten zijn elke vrijdag de springplank voor zowel je weekend als voor aanstormend talent. Neem je bammetjes mee en bewonder de talenten van de toekomst, afkomstig van alle conservatoria van Nederland en het allermooiste is dat de toegang gratis is. De lunchconcerten zijn ook online te volgen via YouTube en Facebook.

Slagwerkensemble van het Conservatorium van Amsterdam

Guo Wenjing - Drama (1995)
In het werk Drama van de Chinese componist Guo Wenjing bespelen drie slagwerkers elk één paar bekkens, klein, middel en groot, zoals gebruikt in de Chinese opera. Aan dit uiterst compacte instrumentarium wordt middels ingenieuze speeltechnieken een enorm scala aan klankkleuren ontlokt. Bovendien wordt de in Chinese opera veelgebruikte hoketus-techniek ingezet, waarbij twee of drie spelers razendsnel om en om spelen, zodat een virtuoos en opwindend ritmisch weefsel ontstaat. Ook de stemmen van de drie slagwerkers worden door Guo Wenjing ingezet. Deze ondersteunen met regelmaat het muzikale drama dat ontstaat uit de vermenging van Chinese traditionele muziek en geraffineerde compositietechniek.

Carlo Tosato - Hibakujumoku (2021)
Hibakujumoku is een Japanse term voor een boom die de atoombomaanslagen op Hiroshima en Nagasaki in 1945 heeft overleefd. 

De hitte binnen de eerste drie seconden op een afstand van drie kilometer van het hypocentrum was ongeveer 40 keer groter dan die van de zon. 
Planten leden schade in de bovengrondse delen, terwijl ondergrondse delen niet direct beschadigd raakten. Hierdoor konden de bomen weer gaan groeien.

Dit verbazingwekkende fenomeen was enorm inspirerend voor deze compositie. Het werk hieraan begon in februari 2021 na het lezen van een artikel van Suzanne Simard getiteld "The Social Life of Forests”. Als bosbouwpionier ontdekte zij hoe complex het communicatie- en uitwisselingsnetwerksysteem werkt dat plaatsvindt in oerbossen. De compositie Hibakujumoku bestaat uit drie delen zonder pauzes. Het eerste deel toont verschillende evolutiestadia van een plant of boom, waarbij eerst drie van de vier elementen (aarde, wind en water) worden geëxposeerd, waarna ze worden gecombineerd en naar complexere niveaus worden gebracht. 

Als hoofdmotief voor de hele compositie zijn er drie muzikale elementen. Het eerste wordt gespeeld door de grote troms; het is verbonden met de aarde die de ondergrondse zaden vertegenwoordigt.  Het tweede is een ritmisch patroon gebaseerd op de Fibonacci-reeks, in de volle lengte gespeeld door de marimba’s. Het derde motief is misschien wel het meest aanwezige, dat bestaat uit variaties, transposities en andere technieken, ook weer gebaseerd op de Fibonacci-reeks.

Mark-Anthony Turnage | New England Etudes (2023)
Mede in opdracht van het Conservatorium van Amsterdam gecomponeerd. De New England Etudes is een zesdelig werk voor slagwerksextet. Turnage gebruikt in het hele werk een verscheidenheid aan traditionele slaginstrumenten. Zijn interesse voor jazzmuziek is een consistente bron van inspiratie en dat is meteen duidelijk, aangezien de compositie vanaf de openingsmaten een swingend ritme heeft. Het gebruik van een drumset-achtige opstelling en het gebruik van twee vibrafoons draagt ook bij aan zijn knipoog naar het genre. Onregelmatige maatsoorten en het (ver)delen van motieven door de hele slagwerkgroep zijn er in overvloed. De uitzondering op de regel is de vijfde etude, getiteld Bells for Ukraine, een deeltje dat zich onderscheidt door haar plechtigheid.

Dit achttien minuten durende werk is een welkome aanvulling op het slagwerkrepertoire en wij presenteren het daarom vanmiddag met trots aan u als Nederlandse première.