Ontdek het programma

Alle lunchconcerten
Zaal open
Aanvang
Verwacht einde
Programma

Roman: Symfonie in e minor; Symfonie 1 in G major
Brant: Symfonie in d minor
Johnsen: Symfonie in F major
Zellbell: Symfonie 1 in D major

Uitvoerenden

Viool 1: Antoinette Lohmann, Frances The, Valtteri Tolppi, Sebastien Gonzalez Rodriguez, Louisa Rocha
Viool 2: Álvaro Muñoz Perera, Naomi Tiefenbrunn, Rikke Waard, Pedro Encina
Altviool: Roald van Os, Geert Schalk, Monet Twisk
Cello: Peadar Oloinsigh, María Suárez López
Bas: Floris Mijwaard
Klavecimbel: Daniela Lopez Quesada
productie: Ksenija Celner

Locatie
Hertz

Lunchconcert Klassiek

Gratis | Studenten Historische Uitvoeringspraktijk

Geweest

De Lunchconcerten zijn elke vrijdag de springplank voor zowel je weekend als voor aanstormend talent. Neem je bammetjes mee en bewonder de talenten van de toekomst, afkomstig van alle conservatoria van Nederland en het allermooiste is dat de toegang gratis is. De lunchconcerten zijn ook online te volgen via YouTube en Facebook.

Muziek uit de Scandinavische Vrijheidstijd
Gedurende de zg. Frihetstiden (Age of Liberty) verschoof in Zweden, dat tot aan de dood van koning Karel XII in 1718 een absolute monarchie was, de macht de Riksdag, het Zweedse parlement. Het koningshuis bleef wel actief, maar had nog maar weinig in te brengen. De internationale status van Zweden raakte in verval, maar voor de Zweden brak een tijd van grote vrijheid aan. Zweden werd zelfs gezien als het meest vrije land ter wereld.  Dit leidde ook in de kunsten tot nieuwe ontwikkelingen; er kon uiting worden gegeven aan de behoefte een meer academische te vorm geven aan de muzikale opleidingen, voor het eerst werden officiële concerten georganiseerd voor een algemeen publiek en het Zweeds als taal voor vocale muziek werd meer gangbaar.

Het repertoire uit de vroege ‘vrijheidtijd’ zou men pre-klassiek kunnen noemen, eigenlijk meer dan de Mannheimer Schule (1743-1779), waar de klassieke stijl eigenlijk al een feit was, ware het niet dat musicologen gemakshalve graag willen dat de klassieke tijd bij Haydn begint. De werken op dit programma zijn niet altijd duidelijk barok meer, maar ook nog niet echt klassiek. Roman, die ook wel wordt gezien als ”de vader van de Zweedse muziek“, was erg onder de indruk van een aantal Napolitaanse componisten, hij verbleef in 1736 ook enige tijd in Napels, Hij noemde Leonardo Leo, Domenico Sarri en Farinelli als de grootste meesters van Europa, een generatie componisten  generatie die een overgang naar de klassieke stijl vertegenwoordigd. Ook in Mannheim was de Italiaanse opera van de eerste helft van de achttiende eeuw erg populair en van grote invloed op de ontwikkeling van de stijl aldaar. Daarnaast was de afstand tot centraal Europa blijkbaar groot genoeg om er toch eigen, frisse ideeën op na te kunnen houden.