- Zaal open
- Aanvang
- Verwacht einde
- Programma
Poulenc / Cocteau – La voix humaine
- Uitvoerenden
Cora Burggraaf zang
Daan Boertien piano
Huub Laurens camera
Mirjam Koen en Gerrit Timmers regie
Desirée van Gelderen (onder voorbehoud) techniek- Locatie
- Hertz
- Attend
- Facebook-event
La Voix Humaine
Cora Burggraaf
Geweest
Schrijver/kunstenaar Jean Cocteau schreef zijn beroemde monoloog La Voix Humaine in 1928. De ultieme afscheidsmonoloog, waarin een vrouw belt met haar ex in een laatste poging de breuk tussen hen ongedaan te maken. Geleidelijk groeit bij haar het besef dat de minnaar voorgoed voor een ander heeft gekozen. In 1959 werd deze tekst door Cocteau’s goede vriend Francis Poulenc op muziek gezet voor sopraan en orkest, en later bewerkt voor piano. Poulenc beschouwde het zelf als zijn beste muziekdramatische werk.
Een jonge vrouw, Elle, spreekt voor de laatste keer door de telefoon met haar ex-geliefde met wie zij vijf jaar lang een verhouding heeft gehad. Hij heeft de relatie verbroken om te gaan trouwen met een andere vrouw. Zij probeert zich groot te houden en doet net alsof het prima met haar gaat, terwijl ze in werkelijkheid al tijden haar huis niet uitkomt, geen mensen meer ziet en steeds radelozer wordt. Zij blijft zich vastklampen aan haar liefde voor de man totdat zij beseft dat zijn liefde voor haar definitief voorbij is. De setting is simpel: een ruimte, een vrouw, een telefoon (die regelmatig uitvalt, wat de vrouw tot nog grotere wanhoop drijft). De voorstelling wordt in het Frans gezongen met Nederlandse ondertiteling.
Deze voorstelling is een herneming van de succesvolle productie van Mirjam Koen en Gerrit Timmers van OT Rotterdam. Mezzo-sopraan Cora Burggraaf zingt de rol van Elle. Zij wordt op piano begeleid door Daan Boertien. Daarbij registreert camerman Huub Laurens alle bewegingen van Burggraaf en projecteert ze op een groot scherm. Hierdoor wordt de toeschouwer tot voyeur gemaakt.
De pers over deze voorstelling: ‘Burggraaf is onafgebroken in beeld. Dat werkt uitstekend. Haar lichaamstaal en mimiek zijn prachtig subtiel, haar stem is uitstekend toegerust voor de drie kwartier durende solo.’
Deze voorstelling is mogelijk gemaakt door Fonds voor de Podiumkunsten - BALKONSCÈNES
Jouw bezoek aan TivoliVredenburg
We ontvangen je graag! Maar: alles is anders in coronatijd, zo ook je bezoek aan ons. Je kunt nu alleen bij ons langskomen als je geen corona gerelateerde klachten hebt, en alleen met een geldig ticket. Bereid je goed voor en lees hier wat je kunt verwachten.