Zaal open
Aanvang
Ongeplaceerd
Regulier
€ 17,50
CJP
€ 13,50
Inclusief servicekosten.
Uitvoerenden

Joris Teepe Kwintet
Michael Moore altsax, klarinet (1954)
Joris Teepe contrabas (1962)
Natalio Sued tenor saxofoon, klarinet (1973)
George Dumitriu viool, gitaar (1986)
Jamie Peet drums (1991)

 

Thomas Johannsen Kwintet
Raoul van der Weide bas, cello (1949)
Estrella Acosta stem (1952)
Nora Mulder piano (1965)
Thomas Johannsen stem (1974)
Çiğdem Okuyucu stem (1986)

Locatie
Club Nine
Attend
Facebook-event

Joris Teepe Kwintet & Thomas Johannsen Kwintet

Vijf generaties jazzmusici presenteren nieuwe composities (BIM50)

incl. servicekosten

De Beroepsvereniging voor Improviserende Musici – in het kort ‘BIM’ – zet zich al 50 jaar in voor de belangen van jazz en geïmproviseerde muziek in Nederland. Om het 50-jarig jubileum te vieren spelen verschillende kwintetten met jazzmusici uit vijf verschillende generaties, gloednieuwe composities in opdracht van de BIM. Tijdens Transition Festival klonken al drie van deze gelegenheidskwintetten, vanavond hoor je het vervolg!

Joris Teepe Kwintet

Michael Moore altsax, klarinet (1954)
Joris Teepe contrabas (1962)
Natalio Sued tenor saxofoon, klarinet (1973)
George Dumitriu viool, gitaar (1986)
Jamie Peet drums (1991)

De kwaliteiten en achtergronden van deze vijf uiteenlopende jazzmusici geven voor Joris Teepe veel aanknopingspunten voor composities. Zo veel, dat je in één compositie van Teepe wellicht alle 50 jaar BIM voorbij hoort komen. Van swing tot avant-garde, van straight forward jazz tot vrije improvisatie, maar ook Argentijnse tango en Roemeense gypsy zijn dankzij deze bezetting hoorbaar. Hoewel Teepe meer dan 100 werken heeft gecomponeerd in jazz en aanverwante stijlen is dit de eerste keer dat hij zo veel verschillende stijlen wil verbinden. 

Thomas Johannsen Kwintet

Raoul van der Weide bas, cello (1949)
Estrella Acosta stem (1952)
Nora Mulder piano (1965)
Thomas Johannsen stem (1974)
Çiğdem Okuyucu stem (1986)

Thomas Johannsen houdt van onmogelijke combinaties. Eerder liet hij het Genetic Choir Ensemble de geluiden van het Centraal Station in Amsterdam zingen, of de speldynamiek van basketbalspelers. Voor BIM50 heeft hij een akoestisch kwintet samengesteld dat drie op het eerste gezicht onverenigbare stijlen met elkaar verbindt: Latijn-Amerikaanse folktraditie, hedendaagse (stem)improvisatie en Turks-Anatolische muziek. 

Met Nora Mulder op piano en improvisatie-veteraan Raoul van der Weide op contrabas zijn verder zowel de achtergronden van de vrije impro, Dutch New Jazz, de klassieke en hedendaagse muziek aanwezig in deze line-up. Estrella Acosta als de grande dame van de Cubaanse muziek in Nederland en de 30 jaar jongere Turkse zangeres Çiğdem Okuyucu vormen samen met stemkunstenaar Thomas Johannsen het onverwachte vocale trio van deze instant compositie band.