New York Times
Her sound has passion, grit and electricity, but also a disarming warmth and sweetness that can unveil the music’s hidden strains of lyricism.
Inleiding
Aanvang
Programma

Florian Maier Rotterdam (ter gelegenheid van het 100-jarig jubileum van het Rotterdams Philharmonisch Orkest)
Beethoven Vioolconcert
R. Strauss Ein Heldenleben

Uitvoerenden

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Sir Mark Elder dirigent
Isabelle Faust viool

Locatie
Grote Zaal

Isabelle Faust speelt Beethoven Vioolconcert

Jubel en Heldenleben

Geweest

Isabelle Fausts persoonlijke eerbetoon aan Ludwig van Beethoven
Beethoven schreef slechts één vioolconcert, maar wat voor één. Alsof hij de energie en muzikale ideeën voor wel tien vioolconcerten in een enkel concert wilde verwerken, een uitlaatklep voor al zijn heftige emoties en tegenstrijdige gevoelens. Maar er is meer. Isabelle Faust ondertekent het stuk met een zeer persoonlijke handtekening, tevens eerbetoon aan Beethoven. Bij dit schitterende concert schreef Beethoven geen cadens of solopassage. Althans, niet voor de viool. Wél voor de pianoversie die hij zelf graag speelde. Faust, Duitslands grootste violiste, bewerkte deze pianocadens voor viool. Subtiel en virtuoos.

Nog twee eerbetonen: aan Beethoven en Rotterdam
En er is nog een eerbetoon aan Beethoven: Straus’ Ein Heldenleben. Maar het is evengoed een ironisch zelfportret van iemand die zichzelf net zo interessant vond als Caesar of Napoleon. De stoere muziek heeft ook hyper-romantische trekjes, als Strauss zijn geliefde Pauline portretteert. Het openingswerk van Florian Maier is een feestelijk eerbetoon aan de Maasstad. Maier schreef Rotterdam voor het jarige Rotterdams Philharmonisch Orkest. Dat bestaat in 2018 honderd jaar!

Voorafgaand aan het concert is er om 19.30 uur een inleiding door Kees Arntzen.

Lees hier de toelichting bij het concert, geschreven door Jos van der Zanden.