Zaal open
Aanvang
Verwacht einde
Programma

Schiller Theater: How to be a Prima Donna
Paushuize: Bakkie Bach
Marnixzaal, DUMS: Le Bal Masqué

Uitvoerenden

Schiller Theater: How to be a Prima Donna
Amy Egbers sopraan
Sam Eggenhuizen bariton
Ben van Daal piano

Paushuize: Bakkie Bach
Klaartje van Veldhoven sopraan
Mattijs van de Woerd bariton
Pepijn Meeuws cello
Renée Bekkers accordeon

Marnixzaal, DUMS: Le Bal Masqué
Fee Suzanne de Ruiter mezzosopraan
Nick Deroo & Tom de Ronde choreografie en performance
Jeroen Sarphati piano
Rennik-Jan Neggers regie en scenografie
Marc Rilliet maskerontwerp
Jasper Kayser licht

IKFU Wandelconcerten: Schiller Theater - Paushuize - Marnixzaal, DUMS

Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht

Geweest

Let op! Deze evenementen vinden plaats op verschillende locaties. Inclusief lunch to go.

Schiller Theater: How to be a Prima Donna
Opera saai en oubollig? Niet bij de Prima Donna’s! In How to be a Prima Donna is een perfecte kennismaking met opera. De Prima Donna’s nemen hun stoffer en blik mee om het soms nog oubollige imago van opera eens flink af te stoffen. Een dynamische voorstelling over grote dromen, ambities en confrontaties met de werkelijkheid. Met boordevol interactie, mooie opera melodieën en quizzen maken de Prima Donna’s opera allesbehalve saai.

Met unieke muziektheatervoorstellingen en atypische concerten verrast het eigenwijs opera collectief jong en oud, liefhebber en criticus. In 2018 wonnen ze de Publieksprijs op het Delft Fringe Festival wat steeds volle zalen opleverde tijdens volgende edities. Ook in tijden van corona zaten ze niet stil. In 2021 organiseerden ze ambitieuze livestreams van optredens in bekende concertzalen zoals Amuz en gaven zij een groot kasteelconcert. In 2022 ging hun eerste, originele familie-opera De Zaanmeermin in première gecomponeerd door pianist Ben van Daal en konden ze de Delft Chamber Music Award aan hun prijzenkast toevoegen.

In How to be a Prima Donna ziet u bariton Sam Eggenhuizen en mezzosopraan Amy Egbers. Beiden volgden ze de bacheloropleiding ‘Muziektheater Klassiek’ aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Nadien zong Sam onder andere bij Opera Zuid, het Groot Omroepkoor en De Nationale Opera en is hij werkzaam als theatermaker en acteur. Amy is een veelzijdig artiest, ze werkte o.a. voor De Nationale Opera en won in 2018 de Entreeprijs op Theaterfestival de Boulevard in Den Bosch. Momenteel is zij Artist in Residence van het DoelenEnsemble. Vorig seizoen waren beiden zangers te zien bij Omroep Max in het tv-programma ARIA, een wedstrijd voor het beste aanstormend opera talent van Nederland. Ze worden begeleid door Prima Donna’s vaste pianist, componist en tekstschrijver Ben van Daal.

Paushuize: Bakkie Bach
Bakkie Bach, ofwel De Koffiecantate van J.S. Bach, is een geestige mini-opera waarin vader Schlendrian zijn dochter Lieschen van haar koffieverslaving af probeert te krijgen. Hij geeft haar alleen toestemming om te trouwen als ze stopt met koffiedrinken. Terwijl Schlendrian op zoek gaat naar een geschikte man voor zijn dochter, vertelt Lieschen stiekem aan iedereen dat ze trouwt onder één voorwaarde: dat ze koffie mag zetten wanneer ze wil. Het moraal van dit verhaal: vrouwen houden nu eenmaal van koffie!
In de zomer van 2020 ontstond er, temidden van de eerste coronagolf, een bijzonder initiatief; De Boerencantate. Deze muziektheatervoorstelling van J.S. Bach werd in het Nederlands
uitgevoerd, o.a. op boerenerven en in stallen. De voorstelling werd een gigantisch succes. De Boerencantate werd meer dan 40 keer uitgevoerd en kreeg aandacht in de landelijke pers zoals De Volkskrant en het NRC (5 *****) en werd geprezen als één van de beste voorstellingen van 2020. Dat vraag natuurlijk om een vervolg: Bakkie Bach!

Marnixzaal, DUMS: Le Bal Masqué
Le Bal Masqué is een ‘fusion’ opera over een vrouw die op harde wijze leert dat de lijn tussen verwachtingen en illusie flinterdun is. Opera, mime en maskerspel komen hier samen met muziek van Francis Poulenc en teksten van Max Jacob. Le Bal Masqué is de derde productie van SALIX kameropera (voorheen Studio Salix).
In Le Bal Masqué organiseert de gastvrouw een gemaskerd bal, maar geen van haar gasten komt opdagen. Samen met de twee artiesten die zij heeft ingehuurd voor het entertainment die avond, wacht zij gedesillusioneerd op haar bezoek, maar niemand daagt op. Om betaald te krijgen moeten de artiesten hun tijd uitzitten waarop zij uit verveling besluiten om wat scènes te improviseren. Ongevraagd wordt de vrouw hier deel van en wordt zij geconfronteerd met haar eigen hypocrisie. Het luidt de ondergang van schone schijn in ten gunste van het feest der excentriciteit.
De ‘cantata profane’ Le Bal Masqué (1932) van Francis Poulenc vormt de muzikale achtergrond waartegen het verhaal, dat is samengesteld uit absurde gedichten van Max Jacob, zich afspeelt. De muziek is kleurrijk en de teksten zijn volgens Poulenc ‘slechts te verbinden door fantasie’; het recept voor een compacte, theatrale en speelse kameropera.

Le Bal Masqué is een productie van SALIX kameropera onder leiding van Rennik-Jan Neggers (artistiek leider) en Lisanne van Vucht (zakelijk leider).
Mede mogelijk gemaakt door: Emmelot Vis Fonds (Prins Bernhard Cultuurfonds, Utrecht), M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting en Stichting Carel Nengerman Fonds.