Nederlands Dagblad, 02-02-1979
Men kan nu terecht in een prachtig opgezet muziekcentrum met een uitstekende akoestiek en een geweldige accommodatie. Vanaf het station kan men er zelfs komen zonder regenjas.
Zaal open
Aanvang
Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Herman Hertzberger over open architectuur

Jubileumlezing veertig jaar Grote Zaal

Geweest

Veertig jaar geleden opende Muziekcentrum Vredenburg haar deuren in het centrum van Utrecht. Het gebouw, ontworpen door Herman Hertzberger (1932), was ontworpen volgens de mode van die tijd: open, democratisch, de menselijke maat centraal. De concertzaal was opgenomen in winkelcentrum Hoog Catharijne, konden bezoekers tijdens het winkelen in contact komen met cultuur, zo was de gedachte.

Anno nu, veertig jaar later, is de omgeving van de Grote Zaal (het resterende gedeelte van het gebouw nadat Vredenburg opging in TivoliVredenburg), radicaal veranderd. Rondom de betonnen muren en kleinschalige zitjes uit het oorspronkelijke ontwerp bevinden zich nu roltrappen en liften, die bezoekers van het in 2014 geopende ‘muziekpaleis’ naar de vier andere zalen van TivoliVredenburg brengen. Wat niet veranderd is, zijn de grondgedachten van Hertzberger, die in 2010 ook de verantwoordelijkheid voor het overkoepelende ontwerp van het nieuwe gebouw op zich nam.

Op 25 januari geeft Hertzberger, ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de Grote Zaal, een speciale jubileumlezing. Wat waren zijn overwegingen bij het ontwerp destijds? Hoe kan een gebouw uitnodigen tot ontmoeting en zo verschillende bezoekers samenbrengen? En wat is de positie van dergelijke cultuurgebouwen in de moderne stad, waar het soms lijkt alsof verschillende bevolkingsgroepen steeds meer langs elkaar heen bewegen?

Herman Hertzberger
Herman Hertzberger studeerde in 1958 af als Bouwkundige aan de Universiteit Delft. In hetzelfde jaar richtte hij zijn eigen architectenbureau op en nam hij plaats in de redactie van het tijdschrift Forum. De jaren hierop ontwierp Hertzberger verschillende gebouwen in binnen- en buitenland, waaronder het Centraal Beheergebouw, de Diagoonwoningen in Delft en Muziekcentrum Vredenburg. Ook schreef hij meerdere theoretische boeken. Hertzbergers werk behoort tot de stroming Structuralisme, waarin kleine ruimtes en geometrische vormen belangrijke aspecten zijn. In 2012 ontving Hertzberger voor zijn oeuvre de Royal Gold Medal van de Royal Institute of British Architects in Londen.

Programma
De lezing vindt plaats op vrijdagmiddag 25 januari 2019 om 12.30 uur (deuren open vanaf 12.00 uur). Hertzberger wordt geïntroduceerd door architectuurhistorica Bettina van Santen. Vanaf 12.00 uur zijn de deuren van de Grote Zaal geopend. Na de lezing spreekt Hertzberger met directeur Jeroen Bartelse en oud-directeur Peter Smids over de betekenis van Vredenburg voor de stad Utrecht. Ten slotte draagt dichter Hanneke van Eijken een speciaal voor de gelegenheid geschreven gedicht voor.

Toegang
Toegang is gratis, wel worden bezoekers gevraagd een gratis ticket te reserveren via de website van TivoliVredenburg.

Vijf jaar TivoliVredenburg, veertig jaar Grote Zaal
Dit concert is onderdeel van ons dubbele jubileum! Van 24 januari tot en met 27 januari bieden we te veel om mee te maken, voor iedereen. Lees hier meer over ons jubileumprogramma.