Bekijk het klassieke seizoen
AVROTROS Vrijdagconcert- Zaal open
- Aanvang
- Verwacht einde
- Programma
Brahms uit Vier Quartette opus 92: O schöne Nacht; uit Fünf Gesänge opus 104: Nachtwache nr. 1 en nr. 2; uit Fantasien opus 116: Capriccio (nr. 3); Drei Gesänge opus 42: Vineta; Intermezzo opus 117 nr. 1; Geistliches Lied
Grace-Evangeline Mason A Memory of the Ocean (Nederlandse première, opdrachtwerk Royal Philharmonic Society met steun van de Vaughan Williams Foundation, en AVROTROS Vrijdagconcert)
Martin Mis voor dubbelkoor- Uitvoerenden
Groot Omroepkoor
Florian Helgath dirigent
Hannes Minnaar piano
Anton Spronk cello- Locatie
- Grote Zaal
-
Hannes Minnaar en het Groot Omroepkoor: Brahms en Martin
AVROTROS Vrijdagconcert
Geweest
AVROTROS Programmaboekje 231006
Een bijzonder programma met het Groot Omroepkoor onder leiding van Florian Helgath en Hannes Minnaar. Voor de pauze koorliederen van Brahms en een wereldpremière van Mason, na de pauze Martins Mis voor dubbelkoor.
In zijn koorwerken legde Johannes Brahms een briljante, melodieuze verfijning aan de dag. Brahms beschikte over een excellent neusje voor de subtiel uitgewerkte, bezonken zangmelodie. Het Groot Omroepkoor duikt in dit rijke koorrepertoire.
Koorliederen van Brahms
Een concert waarin het Groot Omroepkoor centraal staat. Onder leiding van de Duitse koordirigent Florian Helgath en begeleid door artist in residence Hannes Minnaar, zingt het koor een ‘Brahmsiade’, een schitterende selectie uit het rijke oeuvre van koorliederen, dat Brahms in zijn leven schreef. Voor de pauze ook koormuziek van Grace-Eveline Mason. Deze veelvuldig gelauwerde Engelse componist won in 2018 de eerste prijs van het componistenconcours van de Royal Philharmonic Society. In een gezamenlijke opdracht van deze organisatie en het AVROTROS Vrijdagconcert componeerde zij een nieuw werk voor solopiano, koor en cello, dat in dit programma de Nederlandse première beleeft.
De dubbelkorige Mis van Frank Martin
Frank Martin componeerde zijn Mis voor dubbelkoor al in 1921, maar liet het pas in 1963 voor het eerst uitvoeren. ‘Ik zag het als een zaak tussen God en mijzelf’, gaf hij als reden voor deze terughoudendheid. Hij ervoer zijn compositie dan ook niet als een plechtige toonzetting van een oeroude liturgische tekst, maar als een puur persoonlijke benadering die zijn plaats niet in de viering maar in de concertzaal moest hebben. Daar heeft het sinds die gedenkwaardige eerste uitvoering een onuitwisbare indruk gemaakt op de luisteraars. Voor dirigent Florian Helgath een geliefd werk dat hij de afgelopen jaren met diverse koren liet klinken.
Prelude is de opmaat naar het AVROTROS Vrijdagconcert. Presentator Leonard Evers vertelt je in deze podcast iedere week meer over de bijzondere stukken die gaan klinken. Prelude is vanaf de zaterdag voor het concert te beluisteren. Luister hier naar de podcast.