talks, colleges, festivals en meer

ons kennis & debatprogramma
Aanvang
Verwacht einde
Locatie
Cloud Nine

GEMH Game Gallery Festival

De positieve effecten van videogames

Spelenderwijs de wereld verbeteren? Vandaag kan het tijdens de GEMH (spreek je uit als djem!) Game Gallery, een ééndaags festival geheel gewijd aan games die een positieve invloed kunnen hebben op ons welzijn. De GEMH Game Gallery laat jou een scala aan speelse demo’s uitproberen die leuk zijn voor bezoekers van alle leeftijden. Speel een aantal projecten die uit het Games for Emotional and MentalHealth (GEMH) Lab komen, maar ook een aantal prachtige games-voor-welzijn van andere fantastische studios en labs! Kom het zelf ervaren!

Programma

Praatjes door:

De positieve effecten van video games

De kranten staan er vol mee en menig ouder en kind hebben er ellenlange discussies over gevoerd: de veronderstelde negatieve effecten van het spelen van video games op de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en jongeren. Maar is dat wel zo? In deze lezing legt Hanneke Scholten van het Games for Emotional and Mental Health lab uit wat de voordelen zijn van het spelen van video games en hoe we die voordelen zelfs kunnen gebruiken om psychische problemen onder kinderen en jongeren te voorkomen of behandelen.

Games tegen taboes
Relatiegeweld onder jongeren bespreekbaar maken met games
In deze lezing bespreekt Ruud Jacobs games die tot doel hebben de speler te laten zien hoe je fysieke en mentale mishandeling bij jezelf en bij anderen kunt herkennen, maar ook welke stappen je kunt ondernemen om mishandeling te laten stoppen. In zijn praatje bespreekt Jacobs hoe een spelsysteem en spelregels gebruikt kunnen worden om spelers te overtuigen door ze zelf conclusies te laten trekken over hoe relatiegeweld kan ontstaan en voorkomen kan worden.
Het belang van spel

Kunnen we met games de wereld verbeteren?
In deze lezing zal aandacht worden besteed aan de kracht van spel en de veranderende rol van game designers in de maatschappij door hun unieke kijk op menselijk gedrag. Gamedesigners vervagen steeds vaker de grenzen tussen disciplines door samen te werken met wetenschappers, leerkrachten, en zorgprofessionals om samen bij te dragen aan positieve veranderingen in fysiek en mentaal welzijn. Gamedesigners gaan uit van de speelse aard van de mens waarbij spel fungeert als een lens waardoor wij onze omgeving, de ander, en onszelf verkennen. Om de kracht van spel te benadrukken zal Niki Smit een aantal projecten bespreken die het menselijk lichaam, de fysieke ruimte en de virtuele wereld op een speelse manier met elkaar verbinden om ons welzijn te verbeteren.

A brief History of Wholesome Games
Creating space for compassionate, thoughtful and uplifting games
For the longest time, the most critically acclaimed games have been the ones with the darkest themes and grimmest depictions of life— now there’s room at the table for developers who strive to do the opposite. Wholesome Games, an ever-growing platform focused on elevating these titles, want to show us that these games aren’t just “cute” distractions, but just as capable of broaching complex ideas or mature themes. In this talk one of their Organisers, Esmeé van’t Hoff, will explain how this community came to be, the shift in the industry’s perception, and how this affected her and fellow game developers personally.

 

Kijk voor het volledige programma op de website van GEMH.

Voor bezoekers tussen de 10 – 15 jaar.

Het Games for Emotional and Mental Health (GEMH) Lab is een groep van wetenschappers, designers en ontwikkelaars die samen werken aan videogames die ons welzijn kunnen verbeteren.