Zaal open
Verwacht einde
Locatie
Club Nine
Attend
Facebook-event

FOTODOK Book Club #13

Geweest

Live talk-show waarin fotograaf en fotoboekenliefhebber Rob Hornstra op het podium in gesprek gaat met makers van fotoboeken: fotografen, ontwerpers en uitgevers worden aan de tand gevoeld over hun laatste project. Internationale gasten van allure vertellen het verhaal achter hun laatste project en de keuzes die ze gemaakt hebben bij het tot stand komen van hun publicatie. Levendige gesprekken met af en toe een kritische noot gegarandeerd. Per Book Club worden drie boeken besproken met hun maker. De boeken in kwestie zijn (mits niet uitverkocht) op de avond te koop. Een mooie gelegenheid om er meteen een te laten signeren!

De gasten van de 13e FOTODOK Book Club zijn:

Bieke Depoorter (BE) zal vertellen over haar meest recente boek As It May Be. DePoorter reisde meerdere keren af naar Egypte, waarbij ze elke dag op zoek ging naar een nieuwe slaapplek. Ze ging op zoek naar vertrouwen, in een land waar wantrouwen een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven. Meer nog tijdens de Arabische Lente, tijdens welke Depoorter haar eerste reis maakte. Het lukte Depoorter bij een boel mensen uitgenodigd te worden, en hen te portretteren. Tegelijkertijd werd ze zich steeds bewuster van haar rol als buitenstaander, zowel cultureel als fotograaf. Om die barrière te slechten reisde ze terug met haar foto's en vroeg de mensen die ze geportretteerd had hun eigen foto van commentaar te voorzien.

Ad van Denderen (NL) is een gevestigde naam in de Nederlandse fotografie. In zijn laatste boek Stone, gebruikt hij steen als metafoor voor het dagelijks leven in Israëlische en Palestijnse conflictgebieden: de steen als wapen, als obstakel en als bescherming. Van Denderen begon dit project 25 jaar geleden. In eerste instantie in zwart/wit en een meer traditionele foto-journalistieke stijl. Na 10 jaar schakelde hij over op kleur, en nam een meer beschouwend standpunt in. Door deze twee perspectieven met elkaar te combineren poogt Van Denderen een genuanceerde blik op dit zeer complexe conflict te bieden.

Thobias Bijl (NL) richt zich in Lost Takes op het verhaal van een door het Nederlandse leger in 1995 verloren geraakt rolletje foto's. Op dit rolletje stonden naar verluid foto's die konden aantonen of de Nederlandse Dutchbat divisie had kunnen weten dat een van de grootste genocides na WW2 op het punt stond te gebeuren. De moord van duizenden moslimmannen is een van de grootste drama's uit onze moderne militaire geschiedenis. Ruim 20 jaar later zijn de foto's nog steeds niet boven water. Lost Takes stond op de short-list van de The Anamorphosis Prize 2017.