Bekijk het klassieke seizoen
Meer Barokmuziek- Zaal open
- Aanvang
- Verwacht einde
- Programma
Charpentier Leçons de ténèbres
Dit concert heeft geen pauze. Het pauzedrankje wordt na het concert aangeboden.
- Uitvoerenden
Ensemble Correspondances o.l.v. Sébastien Daucé
- Locatie
- Grote Zaal
-
Ensemble Correspondances
Dag van de Franse Barok
Geweest
Net vóór het licht wordt, is de duisternis het sterkst. Dat is de symboliek achter de christelijke rituelen voor de tenebrae. In deze gebedsdiensten in de laatste drie dagen voor Pasen zong men lamentaties (klaagliederen) terwijl men stapsgewijs de kaarsen doofde. In het Frankrijk van de 17e eeuw weerklonken leçons de ténèbres overal, van rijke basilieken tot bescheiden dorpskerken. Die diversiteit schemert door in het oeuvre van Marc-Antoine Charpentier.
Franse barok
De Franse barokmuziek in het zonnetje – een terechte keus. De barokmuziek draait vaak om Bach en Vivaldi, maar de Franse componisten ontwikkelden aan het hof van de Zonnekoning Lodewijk XIV een heel eigen stijl. Galant, dansant en altijd pakkend, zoals het werk van Marc-Antoine Carpentier. Een concert als een onverwacht vakantietripje.
Carpentier
Ook vandaag de dag klinkt Franse barokmuziek vaker dan men denkt. Eén melodie kan iedereen zo meezingen. De Eurovisie-tune die grote internationale tv-uitzendingen aankondigt, is niets anders dan de prelude van het Te Deum van Marc-Antoine Carpentier. Hij zou met Jean-Baptiste Lully uitgroeien tot de architect van de Franse barokmuziek.
Invloed
De Franse muziekhervormingen zoals het ballet in de opera, het ‘grand motet’ in de religieuze muziek en de vorm van de suites in de kamermuziek (Couperin) bleven niet onopgemerkt in de omringende landen. Vooral in Duitsland had de Franse muziek veel invloed. Denk aan de Franse suites van Bach.
Ensemble Correspondances
Sinds de oprichting in 2009 is het Franse Ensemble Correspondances uitgegroeid tot dé specialist op het gebied van de Franse barokmuziek. De elegantie, de verfijning en het dansante zit de musici in het bloed. Het ensemble is medeverantwoordelijk voor de steeds grotere aandacht voor een componist als Charpentier.
i.s.m Organisatie Oude Muziek 'Dag van de Franse Barokmuziek'