
- Zaal open
- Aanvang
- Verwacht einde
- Programma
Rossini Ouverture La scala di seta
Janáček Suite uit Het sluwe vosje
Rossini Concert voor fagot en orkest
Dvořák Zevende symfonie- Uitvoerenden
Radio Filharmonisch Orkest
Dima Slobodeniouk dirigent
Bram van Sambeek fagot- Locatie
- Grote Zaal
-
De Zevende van Dvořák
AVROTROS Vrijdagconcert
Geweest
Dima Slobodeniouk dirigeert het Radio Filharmonisch orkest in muziek van Rossini, Janáček, en de Zevende Symfonie van Dvořák. Bram van Sambeek is solist in Rossini’s mysterieuze Fagotconcert.
Antonín Dvořák geldt als de grote roerganger van de Boheemse klassieke muziek. Zijn oorstrelende muziek getuigt van een niet aflatende zoektocht naar schoonheid. Met zijn Zevende symfonie wilde Dvořák ‘de wereld opschudden’. Eén van zijn mooiste orkestwerken wordt nu naar een nieuwe dimensie getild door dirigent Dima Slobodeniouk en het Radio Filharmonisch.
Bram van Sambeek speelt Rossini
Beroemde fagottisten in de wereld zijn er niet veel, maar Bram van Sambeek, winnaar van de Nederlandse Muziekprijs in 2009, is er één van. Hij soleert in een van de meest raadselachtige fagotconcerten. Rossini zou zijn Fagotconcert rond 1840 gecomponeerd hebben, maar of hij het helemaal zelf gedaan heeft of slechts gedeeltelijk of dat iemand de naam van Rossini voor zijn eigen fagotconcert heeft gebruikt, is nog steeds onduidelijk. Wel helemaal van Rossini is de ouverture tot zijn vrolijke éénakter La scala di seta. Nog meer opera met de muzikale fabel Het sluwe vosje van Janáček, waarvan zijn landgenoot Talich een mooie symfonische suite maakte.
Dima Slobodeniouk dirigeert de Zevende Symfonie van Dvořák
De faam van de Russisch-Finse dirigent Dima Slobodeniouk is in korte tijd in hoog tempo gegroeid. Zijn debuut bij het New York Philharmonic Orchestra werd als een van de meest spectaculaire beschouwd. Hij leidt het Radio Filharmonisch Orkest in de Zevende Symfonie van Dvořák, een werk dat hij de afgelopen jaren bij diverse orkesten op het programma had staan, waaronder een veelgeprezen uitvoering met het Boston Symphony Orchestra. Het is dan ook een werk met grote diepgang die de vele gezichten van Dvořák toont. Melancholie door het overlijden van zijn moeder en oudste kind, Boheemse vrolijkheid met uitnodigende dansritmes en Tsjechisch pathos in de nationalistische gevoelens voor zijn vaderland.
Prelude is de opmaat naar het AVROTROS Vrijdagconcert. Presentator Leonard Evers vertelt je in deze podcast iedere week meer over de bijzondere stukken die gaan klinken. Prelude is vanaf de zaterdag voor het concert te beluisteren. Luister hier naar de podcast.