Zaal open
Aanvang
Verwacht einde
Programma

Publieksdialoog tussen:
Kiene Brillenburg Wurth (hoogleraar literatuur en vergelijkende media)
Berent Prakken (hoogleraar kinderreumatologie, vice-decaan UMCU)
Micha Hamel (dichter, componist, lector in performance parctice en neerlandistiek)

.

De Nieuwe Utrechtse School

Een gesprek tussen een toneelregisseur, een cultuur- en mediawetenschapper en een kinderarts

Geweest

Theater, intersubjectiviteit en medisch of psychisch trauma: een gesprek tussen een dichter/componist, een cultuur- en mediawetenschapper, en een kinderarts.

Dat theater goed kan zijn voor lichaam en ziel, wisten de oude Grieken al: zo meende Aristoteles dat het bijwonen van een tragedie de ziel van de toeschouwers zou kunnen ‘zuiveren’. Maar de relaties tussen theater en geneeskunde gaan veel verder: de werkvloer van het ziekenhuis vormt in feite een podium voor een strak geregisseerde performance, met vaste rollen, rekwisieten en scripts; en andersom is het theaterpodium een ruimte waar lichamelijk en geestelijk lijden worden verbeeld en doorleefd. Het toneelpodium is een collectieve plek om te experimenteren met zingeving, een collectieve ruimte waar acteurs en publiek samen op creatieve wijze een antwoord geven op de vraag wat het betekent om ziek of gezond te zijn.

Na de literatuur, de dans, de muziek en de beeldende kunst, vraagt de Nieuwe Utrechtse School nu aandacht voor de rol van het theater in het denken over ziekte en gezondheid. Hoe is het voor chronisch zieke kinderen om almaar te worden gecast in de rol van ‘het zieke kind’? Op welke manier kan het theater een podium bieden om trauma’s te verwerken en pijn te verzachten? Wat betekent het om een ‘mediaal’ wezen te zijn—en wanneer is er sprake van zieke of gezonde medialiteit?

Tijdens deze vijfde en laatste publieksdialoog gaan drie personen met elk hun eigen visie op de relatie tussen theater, geesteswetenschappen en geneeskunde over deze vragen in gesprek. Te gast zijn:

  • dr. Kiene Brillenburg Wurth, hoogleraar literatuur en vergelijkende media aan de Universiteit Utrecht, hoofd Geesteswetenschappen van het University College Utrecht, expert op het gebied van media, creativiteit en de theorie van de esthetische ervaring;
  • Micha Hamel, dichter, componist, lector in performance practice (Codart, Rotterdam) en lecter neerlandistiek (Universiteit Utrecht), veelzijdig kunstenaar, all-round performance artiest en virtual reality-kunstenaar.

  • dr. Berent Prakken, hoogleraar kinderreumatologie, vice-decaan van het UMC Utrecht, wiens visie op onderwijs zich uitstrekt voorbij het universitaire domein. Zo heeft hij aangegeven dat onderwijs middenin zorg en onderzoek zou moeten staan, en dat onderwijs een belangrijke sleutel is in het streven naar verbinding met de patiënten.

Over het programma
Dit is de vijfde en laatste publieksdialoog uit de reeks De Nieuwe Utrechtse School. Het programma is gratis, wel vragen we bezoekers een gratis kaartje te reserveren via de knop linksboven op de website.

Beeld: De School van Athene (1509-1510), Rafaël.