zondag 27 februari 2022

Das Lied von der Erde

Het Collectief

19:00
zaal open
20:00
aanvang
21:30
verwachte eindtijd

Tijden zijn onder voorbehoud.

€ 36,-
€ 28,80

Deze prijzen zijn inclusief servicekosten, garderobe en pauzedrankje.

uitvoerenden

Het Collectief
Gregor Mayrhofer dirigent
Lucile Richardot alt
Yves Saelens tenor

programma

Gustav Mahler/Reinbert de Leeuw
Das Lied von der Erde

locatie
zondag 27 februari 2022

Das Lied von der Erde

Het Collectief

Is het concert uitverkocht? Klik op 'Bestel tickets' om u in te schrijven voor een wachtlijst.

Reinbert de Leeuw is dood, leve Reinbert de Leeuw! Naarmate hij ouder werd ‘bekeerde’ hij zich steeds meer tot de onomstreden monumenten van de klassieke muziek. Denk aan zijn ‘coming out’ voor Bachs Matthäus-Passion en zijn liefde voor Mahler. Wie weet waar hij zou zijn uitgekomen als hij nog twintig jaar zou hebben geleefd. Maar aan Mahler kon Reinbert de Leeuw domweg niet ontsnappen. Sterker nog, als je naar eigen zeggen ‘geobsedeerd’ bent door de muziek van rond 1900, dan kom je vanzelf uit bij Gustav Mahler. Reinbert de Leeuw die een lichtvoetige symfonie als Mahlers Vierde dirigeert met engeltjes en spelende kinderen is moeilijk voor te stellen, maar anders ligt dat bij Das Lied von der Erde en dan vooral het laatste lied, Der Abschied, waarin muziek en woord versmelten tot een ontzagwekkende ervaring van eeuwigheid. Reinbert de Leeuw maakte een prachtige, intieme bewerking van Mahlers zwanenzang. Hij sprak er in de maanden voor zijn dood met de grootst mogelijke bewondering over, alsof hij aanvoelde dat het ook zijn eigen zwanenzang zou worden. Het zou zijn laatste grote project worden maar een tournee met Het Collectief zat er niet meer in, de dood haalde hem in. Hoe kunnen we Reinbert de Leeuw, die in ruim veertig jaar Muziekcentrum Vredenburg en TivoliVredenburg vrijwel geen seizoen ontbrak, beter eren dan met een uitvoering van zijn bewerking van Mahlers Das Lied von der Erde? Het laatste woord is voor Reinbert de Leeuw: ‘Das Lied von der Erde is muziek uit de buitencategorie. Het gaat over alles in het leven: de jeugd, schoonheid, dronkenschap, alles zit erin. En dan opeens kom je bij de essentie terecht, en dat gaat toch over het afscheid. Dat is zo allesomvattend. Op het eind hoor je alleen nog de fluiten en de strijkers, en een stem die alleen maar zingt ‘Ewig, Ewig…’. Daar mag je niet aan komen.’