Bekijk het klassieke seizoen
AVROTROS Vrijdagconcert- Zaal open
- Aanvang
- Verwacht einde
- Programma
Beethoven Ouverture Coriolan
Clara Schumann Pianoconcert
Mayer Ouverture in D groot
Beethoven Vierde symfonie- Uitvoerenden
Orkest van de Achttiende Eeuw
Bertie Baigent dirigent
Olga Pashchenko piano- Locatie
- Grote Zaal
-
Bertie Baigent en Olga Pashchenko: Beethoven 4 & Clara Schumann
Beethovens Vierde Symfonie | AVROTROS Vrijdagconcert
Geweest
Lees hier de uitgebreide programmatoelichting bij dit concert.
Bertie Baigent, winnaar van het Rotterdams Dirigentenconcours, leidt het Orkest van de Achttiende Eeuw in muziek van Beethoven en Mayer. Toetsenvirtuoos Olga Pashchenko soleert in Clara Schumanns Pianoconcert.
Bertie Baigent dirigeert Beethoven
De Engelse dirigent Bertie Baigent is een snel rijzende ster die vorig jaar van zich deed spreken met de glansrijke winst tijdens de International Conducting Competition Rotterdam, waar hij ook het Orkest van de Achttiende Eeuw leidde. Orkest en dirigent ontmoeten elkaar opnieuw in dit concert dat begint en eindigt met Beethoven. Als opening klinkt de Ouverture Coriolan, Beethovens emotionele kijk op de gelijknamige tragedie van Heinrich von Collin.
Tijdens de première van dat stuk in 1807 klonk ook voor het eerst Beethovens Vierde Symfonie. Het is zijn meest fijnzinnige orkestwerk: ‘een Griekse maagd tussen de twee Noorse goden van de Derde en de Vijfde’, zoals Schumann het uitdrukte.
Olga Pashchenko speelt Clara Schumanns Pianoconcert
Naast Beethoven hebben twee vrouwelijke componisten een belangrijke rol in dit programma. Nog lang voordat zij mevrouw Schumann werd, componeerde de toen veertienjarige Clara Wieck een volwassen en uiterst virtuoos Pianoconcert, waarmee zij haar roem als ‘klavierleeuwin’, naast grootheden als Liszt, overtuigend bevestigde. Solist is de Russische Olga Pashchenko, een internationaal gevierde pianist, die vrijwel alles speelt wat toetsen heeft, van orgel en klavecimbel tot fortepiano en concertvleugel.
Tegenwoordig wat in de vergetelheid geraakt, maar bij leven was Emilie Mayer minstens even bekend als haar tijdgenoot Clara Schumann, met talrijke symfonieën, kamermuziek en opera. Haar Tweede Concertouverture heeft de kracht van Beethoven gecombineerd met de élégance van Mendelssohn.
Prelude is de opmaat naar het AVROTROS Vrijdagconcert. Presentator Leonard Evers vertelt je in deze podcast iedere week meer over de bijzondere stukken die gaan klinken. Prelude is vanaf de zaterdag voor het concert te beluisteren. Luister hier naar de podcast.