Zaal open
Aanvang
Programma

19.00 Canal Serenade door Birmingham Contemporary Music Group
19:45 Introductie van Gaudeamus Award nominees
20.30 Asko|Schönberg – The Garden

Uitvoerenden

Asko|Schönberg
Bas Wiegers 
dirigent
Martha Colburn video-artiest
Joshua Bloom bas
Birmingham Contemporary Music Group

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Asko|Schönberg - The Garden

Openingsconcert Gaudeamus Muziekweek

Geweest

Gratis voorprogramma en introductie
Om 19:00 uur opent Gaudeamus Muziekweek 2018 met een muzikale ode buiten op de kade van TivoliVredenburg. Tijdens het concert op en rond het water klinkt werk van onder andere Yannis Kyriakides, uitgevoerd door Birmingham Contemporary Music Group. Aansluitend aan deze muzikale ode op het water is er een introductie in de Grote Zaal met de zes genomineerden voor de Gaudeamus Award 2018. Zowel het concert op de kade als de introductie zijn gratis toegankelijk.

Gaudeamus Muziekweek opent met de wereldpremière van The Garden van Richard Ayres. The Garden is een cyclische vertelling over een man die uit ontevredenheid met zijn leven in zijn tuin begint te graven naar het middelpunt van de aarde. Hij klimt in een boom en wordt meegevoerd door wolken en vogels, steeds hoger de hemel in om vervolgens weer bij precies diezelfde boom in zijn tuin te belanden.

Ayres gebruikt teksten van Shakespeare, Dante, uit films en de kroeg. Video-artiest Martha Colburn, bekend om haar hallucinerende en caleidoscopische werk, maakt animaties bij The Garden. De Britse Richard Ayres studeerde compositie bij Morton Feldman en Louis Andriessen. In 1994 won hij de Gaudeamus Award. Ayres schreef The Garden in opdracht van Asko|Schönberg en London Sinfonietta. Het werk is tot stand gekomen met steun van Fonds Podiumkunsten.

Het semi-scenische werk van Gaudeamus Award jurylid én laureaat wordt aangevuld met werk van twee jonge muziekpioniers genomineerd voor de Gaudeamus Award 2018: William Kuo en William Dougherty.
Hun werk wordt uitgevoerd in de Hertz, de kamermuziekzaal van TivoliVredenburg. Onder begeleiding van Slagwerk Den Haag, die kersverse noten van componist Georgia Nicolaou op de roltrappen van TivoliVredenburg spelen, wordt je meegenomen van de Grote Zaal naar de Hertz voor een vervolg van het programma.
In flieht wie ein Schatten onderzoekt William Kuo de grenzen van zijn eigen compositietaal. De titel zet je wellicht op het verkeerde been; de jonge componist komt uit Canada en liet zich inspireren door de Duitse Bijbelvertaling van Martin Luther. Kuo wil met zijn compositie de luisteraar een vernieuwde luisterervaring bieden.

the new normal van William Dougherty is geschreven als reactie op de verontrustende gebeurtenissen in Amerika in de zomer van 2016: de schietpartijen en moorden op ongewapende Afro-Amerikaanse burgers door politieagenten. Dit werk is een collage van muzikale lagen uit verschillende tijdperken, met opnames van Afro-Amerikaanse gevangenen door etnomusicoloog Alan Lomax (1947), quotes van Monteverdi en Purcell in bewerking van de Japanse noiseartiest Merzbow en politieradio opnames uit 2016.

Lees hier de uitgebreide toelichting bij dit concert, geschreven door Jan Nieuwenhuis.