Frame | over kunst en activisme
Kennis & Debat

Talks, colleges, festivals en meer

Kennis & Debat
Deuren open
Aanvang
Verwachte eindtijd
Locatie
Club Nine
Sprekers

Jan Beddegenoodts

Jan Beddegenoodts (1988, België) is filmmaker. In 2012 maakte hij zijn eerste film The Taste of Freedom, waarin hij acht maanden protesten in Palestina en psychedelische raves in Israël vastlegde. 's Ochtends werd hij bestookt met traangas door soldaten die hij 's avonds in rave-outfits aan de andere kant van de grens weer tegenkwam.

Thank God It's Friday (2013) is een portret van het Palestijnse dorp Nabih Saleh en de illegale Israëlische nederzetting Halamish. De documentaire won internationale prijzen. In 2016 maakte Beddegenoodts de expo There is Something about Parades en de film Colombia Dreaming. In 2018-2019 volgde een drieluik portretten van kunstenaars en activisten Ayed, Naja en Sama. In The Future of Protest (2021) onderzocht hij de betekenis van protest, en in 2022 volgde Groeten uit de Koekenstad.

In 2023 reisde Beddegenoodts met Pascal Gielen naar Oekraïne om kunstenaars te interviewen over de impact van de oorlog op hun leven en werk. Dit leidde tot Gamlet (2023), een portret van de Oekraïense kunstenaar Gamlet Zinkivskyi. In 2024 ging hij met Chokri Ben Chikha naar Israël en de bezette Palestijnse gebieden, wat resulteerde in Looking for Empathy (2024).

Joyce Overheul

Joyce Overheul (1989, 's-Hertogenbosch) groeide op in een omgeving waar het niet vanzelfsprekend is dat vrouwen altijd hetzelfde behandeld worden als mannen. Vanuit haar rechtvaardigheidsgevoel is ze altijd al politiek geïnteresseerd geweest in onderwerpen als vrouwenrechten, emancipatie, feminisme en activisme. Hier maakt Overheul nu kunst over. In brede zin is Overheul geïnteresseerd in hoe menselijk gedrag tot stand komt en hoe wij als mens elkaar beïnvloeden.

Overheul maakt kunstwerken van textiel, vaak op basis van fotografie. Ze werkt veel met ambachtelijke technieken die een lange tijd zijn weggezet als typische vrouwenhobby's, vrijetijdsbestedingen. Dit combineert ze met politiek beladen onderwerpen over onder andere vrouwenrechten, emancipatie en feminisme zodat er een scherp contrast ontstaat tussen de harde inhoud en het zachte materiaal. Met zacht uitziende kunst haalt Overheul de bezoeker binnen terwijl deze nog niet altijd doorheeft dat de boodschap een politiek statement is.

Overheul studeerde Fine Art aan de HKU in Utrecht, gevolgd door een master Artistic Research aan de maHKU. Haar werk is in binnen- en buitenland tentoongesteld. Ook maakt ze werk in opdracht, met als hoogtepunten de solotentoonstellingen Let's Get Political bij Museum de Fundatie, Sending Thoughts and Prayers bij Museum W, Live, Laugh, Leidmotief bij Centraal Museum en het mogen realiseren van het oorlogsmonument voor verzetsvrouw Truus van Lier voor de Gemeente Utrecht. In 2021 verscheen bij Waanders Kunst het boek Let's Get Political over de eerste tien jaar van haar kunstenaarspraktijk.

Onias Landveld

Onias Landveld (Suriname, 1985) is een veelzijdig en getalenteerd kunstenaar wiens werk spoken word, theater, en storytelling omvat. Als kind ontvluchtte hij met zijn familie de Surinaamse burgeroorlog in 1989. Na een korte terugkeer naar Suriname heeft hij zich sinds 1998 in Nederland gevestigd, met Tilburg als zijn thuisbasis. 

Zijn creatieve reis leidde in 2020 tot de oprichting van zijn eigen productiehuis, Wosu, waarmee hij unieke voorstellingen zoals Wortels en Cassave en Kunu produceerde. Kunu, een multi-gedisciplineerd stuk dat animatie en live performance combineert, ontving meerdere awards, waaronder voor beste animatie bij het Amsterdam Short Festival. Onias ontwikkelde Kunu tot een video-installatie dat het licht zag in Museum de Pont in Tilburg. De voorstellingen van Landveld verkennen thema's van identiteit, erfgoed en maatschappelijke kwesties, vaak geïnspireerd door zijn Surinaamse roots en de Marron-identiteit.

Zijn werk heeft hem door Europa en het Caribisch gebied gevoerd, waarbij hij optrad op festivals, voor gemeenten en bij diverse instellingen. Daarnaast heeft Landveld samengewerkt aan tentoonstellingen in vooraanstaande musea en instellingen. Zijn kunst overstijgt niet alleen genres maar ook grenzen, waarmee hij een brug slaat tussen verschillende culturen en gemeenschappen.

Frame | over kunst en activisme

Wat is de rol van kunst in de samenleving?

incl. servicekosten

Wat is de rol van kunst in de samenleving? Moeten makers zich actief uitspreken over wat er speelt in de wereld? Wat hebben we aan poëzie, theater, of muziek wanneer de wereld in brand staat?

In deze editie van Frame vragen we ons af hoe kunst zich verhoudt tot activisme. Vier makers geven hun interpretatie door (delen van) hun werk te laten zien: van film tot spoken word en van beeldende kunst tot muziek. Dit keer te gast zijn documentairemaker Jan Beddegenoodts, beeldend kunstenaar Joyce Overheul en schrijver Onias Landsveld.

Over Frame
Tijdens Frame delen makers hun visie op maatschappelijke thema’s, aan de hand van hun creaties. Er is veel aan de hand in de wereld, van oorlog tot klimaatopwarming en sociale ongelijkheid. Kunnen kunstenaars ons helpen om een betere wereld voor te stellen, en hoe ziet die er dan uit?

Zie ook

Frame | over kunst en activisme

Het wordt beter

Griet Op de Beeck over vrij en volop leven

Frame | over kunst en activisme

Bezin met Bach: Beatrice de Graaf

Over crisis

Frame | over kunst en activisme

NPO Luister Podcast Festival 2025

Dé plek voor alle podcastliefhebbers in Nederland