Gaudeamus Terrapolis

Terrapolis: een fictieve wereld waarin grenzen, relaties en verbindingen voortdurend veranderen en ter discussie staan. In deze concertreeks presenteren we muzikale performances die het idee herdefiniëren van wat een muzikale performance kan zijn en betekenen. In deze derde editie drie audiovisuele projecten van componist Celia Swart, contratenor Sean Bell en gitarist Sjors van der Mark.

Celia Swart – The Mirror in my Room
De veelbelovende Nederlandse jonge componiste Celia Swart vertelt hedendaagse verhalen met behulp van film, animatie, muziek en decors. In haar nieuwe voorstelling The Mirror in my Room gaat hoboïst Arthur Klaassens een gespannen dialoog aan met zijn eigen spiegelbeeld, gespeeld door hoboïst en dubbelganger Vincent van Wijk. Een beeldend en muzikaal verhaal over ambitie, autonomie en erbij horen. Swarts muziek weerspiegelt op intieme wijze de vervreemding tussen spiegelbeeld en werkelijkheid.

Sean Bell – Dowland Downloaded
Dowland Downloaded verkent de muziek van de Britse songwriter John Dowland (1563-1626) door de lens van de hedendaagse art-pop. Wat gebeurt er met de muziek als de renaissance-luit wordt vervangen door een DIY-synth? Zal het zijn oorspronkelijke betekenis verliezen en slechts dienen als fragiel kader voor gekke poparrangementen? Of openbaart er zich een nieuwe en alternatieve uitvoeringspraktijk? Gewapend met een elektrische barokgitaar creëert contratenor en performancekunstenaar Sean Bell een gloednieuwe omgeving voor Dowlands teksten en muziek.

Sjors van der Mark – /-|00″
/-|00″ is een audiovisueel project met een compositie en muzikale uitvoering door gitarist Sjors van der Mark. De muziek laveert tussen intense, dreigende noise en drone en mondt uit in een berustende, emotionele soundscape. Visueel kunstenaar Timon Prospèr maakte hierop een film die de intensiteit, chaos en uiteindelijke sereniteit reflecteert door middel van veelal abstracte beelden die een droomsequentie vormen tussen nachtmerrie en paradijs. De live-uitvoering draait dit proces weer om, door de muzikant (binnen de grenzen van het stuk) te laten reageren op de film.