Programmeurs klassieke muziek blikken vooruit

‘Onze favorieten?’

Peter Tra en Cécile Gouder de Beauregard zijn de programmeurs klassieke muziek van TivoliVredenburg. Aan het begin van het nieuwe seizoen vertellen zij hoe ze te werk gaan.

Cécile: ‘Vroeger dacht ik dat programmeurs alle stukken en alle musici kenden. Naïef natuurlijk; dat is helaas onmogelijk. Zoals in elk beroep zijn er specialisaties en nog te verkennen gebieden.’

Peter: ‘Ik ken wel alle stukken uit mijn hoofd…’

Cécile: ‘Ja, jij wel… Met mijn achtergrond als violist voel ik mij als een vis in het water in het kamermuziekrepertoire. Ook blijkt het netwerk van musici waarover ik beschik dankzij mijn conservatoriumstudie van onschatbare waarde. Van barokspecialist Rachel Podger kreeg ik ooit een masterclass en voor violist Antje Weithaas heb ik nog eens voorgespeeld. Nu komen ze allebei naar TivoliVredenburg: Podger met een Mozartprogramma en Weithaas met alle solopartita’s van Bach. Maar er is veel meer waarop ik mij verheug…’

‘HET IS JUIST LEUK OM TELKENS NIEUW REPERTOIRE TE LEREN KENNEN'

Peter: ‘Het is juist leuk om telkens weer nieuw repertoire te leren kennen. Wat dat betreft vind ik het goed dat we als concertpodium opdrachten verstrekken aan componisten. Dat willen we in de komende jaren meer gaan doen. Ik zie ook kansen voor een heel andere manier van vernieuwen. Bekende meesterwerken lenen zich bij uitstek voor een andersoortige benadering. Van de muziek blijven we af, maar we verrijken het kunstwerk met een originele visie. De ene keer is die afkomstig van een choreograaf, zoals nu Anne Teresa De Keersmaeker, die veel affiniteit met Bach heeft; de andere keer van een regisseur of videokunstenaar. Zo wordt een extra betekenislaag toegevoegd. De nieuwe serie “Room for a view” is daaraan gewijd.’

Cécile: ‘Uitdagend om te programmeren waren voor mij de “residency” van cellist Maya Fridman en de orgelserie. Ik ben er vol ingedoken, kreegbijvoorbeeld een privécollege van orgelontwerper
Peter van Dijk. Zo ontstond het idee om het orgel in drie verschillende gedaanten te presenteren door drie jonge organisten. En ook Maya heeft mij meegenomen in haar wondere wereld waarin niks te gek is. Haar stroom aan ideeën is onuitputtelijk. Dat blijkt wel uit de vier concerten die totaal verschillend zijn. Zo’n jonge, eigenzinnige musicus past heel goed bij ons.’

Peter: ‘Onze favorieten? Alle concerten zijn me even lief. Maar de serie Highlights waarmee deze brochure begint, wil natuurlijk wel wat zeggen. Tenminste als ik hem mag aanvullen met de twee wereldpremières van Jan-Peter de Graaff, de onbekende ‘Matthäus’ van Rolle, de Van Goghproductie van het Kamerkoor, Pynarello, Klassiek in de Cloud en eh, de rest.’