Interview Benjamin Goodson

‘Luisteren is minstens zo belangrijk als zingen’

Benjamin Goodson is de nieuwe chef-dirigent van het Groot Omroepkoor, waaraan hij als gastdirigent was verbonden. Hij kijkt uit naar het inauguratieconcert op 27 november 2020. ‘Het specifieke geluid greep me direct aan: rijk, gepassioneerd, romantisch.’

Hoe hebt u uw introductie bij het Groot Omroepkoor beleefd?
‘Vanaf ons eerste concert in 2018 – Mozarts Requiem – was er een fantastische chemie. Niemand liet zich tegenhouden door de uitdagingen die we onderweg tegenkwamen en de sfeer was positief en ontspannen. Het specifieke geluid van dit koor sprak me meteen aan: rijk, gepassioneerd, romantisch. Het koor is bovendien ongekend flexibel. De zestig koorleden zijn in staat hun stem aan te passen aan talloze genres, van opera tot nieuwe muziek. De kunst is om als één geheel te klinken, met elkaar te versmelten. Luisteren is daarbij minstens zo belangrijk als zingen. En wat ik hen ook aanreikte, ze pakten het op. Dus toen ik na enkele projecten werd gevraagd om chef-dirigent te worden, zei ik volmondig ja.’

Slaat het koor onder uw leiding een nieuwe richting in?
‘Ik vind het verfrissend als de koorleden zich mengen met het publiek en van het podium af komen. Toehoorders wil ik dichter bij het koor brengen, zodat ze onderdeel worden van het geluid en het koor nog beter kunnen zien en voelen. We creëren een mix van muziek, gesprekken en interactie rondom een actueel thema. Zo is er gelegenheid voor het publiek om de koorleden in een minder formele setting te ontmoeten, met een drankje tussendoor. Een compleet nieuwe ervaring dus.’

Het Groot Omroepkoor, dat in 2020 75 jaar bestaat, heeft een enorme staat van dienst. Legt u andere accenten qua repertoirekeuze?
‘Het koor treedt van oudsher op als symfoniekoor. A-capellazang is weliswaar stevig verankerd in het DNA, maar ik denk dat er in het genre nog genoeg te verkennen valt. Het is als “naakt optreden”: het koor moet de uitvoering in alle opzichten dragen, van intonatie tot geluid. Als de zangers onderling contact maken, werkelijk naar elkaar luisteren en aanvoelen wat de anderen doen, ontstaat het intieme geluid van een kamerkoor. Ik hoop hen aan te moedigen om met één adem, één intentie te zingen. Het is ontzettend moeilijk, maar als het lukt, klinkt het miraculeus.’

U denkt al na over het inauguratieconcert in de Jacobikerk op 27 november 2020?
‘Zeker. We brengen oude, maar vooral moderne muziek ten gehore. Ik verheug me op de stukken van James MacMillan, een van mijn favoriete componisten, en op het stuk van de Brits-Poolse Roxanna Panufnik dat ze speciaal voor deze avond heeft gecomponeerd. Bovendien heb ik mijn goede vriend en violist Daniel Rowland gevraagd ons te begeleiden. Hij is van Brits-Nederlandse afkomst. Kortom, die avond komen de Britse en de Nederlandse muziekcultuur samen.’

Benjamin Goodson (Hertfordshire, 1990) studeerde musicologie aan de University of Oxford. Hij begon zijn carrière als zanger, en was dirigent bij diverse amateurkoren in Groot-Brittannië. Zijn eerste aanstelling daarbuiten was die als assistent-dirigent van Rundfunkchor Berlin. Hij werkt regelmatig samen met Collegium Vocale Gent, MDR Chor Leipzig en NDR Chor Hamburg.

tekst: Anne Douqué